Brute pech houdt PK Carsport, Longin en Longin van verdiende zege
Tijdens de voorlaatste manche van het Belcar Endurance Championship in het Duitse Oschersleben leken Bert en Stienes Longin met de PK Carsport Audi R8 LMS GT2 goed op weg naar een klinkende zege. Tot één van de steunen van de achtervleugel het begaf en de gele bolide door de wedstrijdleiding tot een extra pitstop werd verplicht. Uiteindelijk werd een derde plaats hun deel. In de TA-klasse legden Matisse Lismont en de terugkerende Junior Planckaert met de PK Carsport BMW M2 CS beslag op de tweede plaats.
Peter Guelinckx was er uiteindelijk niet bij in Oschersleben, wegens zakelijke verplichtingen. “Dat was voor ons extra motivatie om het goed te doen”, legt Stienes Longin uit. “We hadden Peter graag de grootste trofee bezorgd.”
Het weekend begon alvast goed voor de PK Carsport Audi, met de pole positie voor de 125 minuten durende race. En in de aanvangsfase zorgde Stienes Longin meteen voor het spektakel. “Het duel met de Porsche van Dylan Derdaele was inderdaad plezant”, grinnikte Stienes. “Zes, zeven ronden lang was het heel spannend. Maar uiteindelijk kon ik het voortouw nemen en na een uur het stuur doorgeven. Onze wagen liep als een trein.”
Bert Longin ging op hetzelfde elan door en wist een voorsprong van vijftien tellen uit te bouwen, maar een half uur voor het eind, na de tweede (verplichte) pitstop, liep het mis. “In mijn eerste ronde na de pitstop brak de wagen onverwacht uit”, doet Longin sr. het relaas. “Ik dacht eerst dat er iets mis was met de bandendruk, maar toen kreeg ik over de boordradio te horen dat een steun van de achtervleugel het had begeven.”
Een breuk die de aerodynamica van de bolide uiteraard niet ten goede kwam, maar Longin kon zijn weg verder zetten. “Anthony (Kumpen, red.) loodste me heel goed door die moeilijke situatie en gaf me een richttijd door. Die was moeilijk haalbaar, maar ik heb alles gegeven. De snelle bochten waren zo goed als onmogelijk tegen hoge snelheid te nemen. Maar toch hield ik de eerste plaats vast.”
Tot de wedstrijdleiding op vijf minuten van het eind de beslissing nam om de zwarte vlag met oranje bol boven te halen. De toestand werd dan toch als te gevaarlijk beschouwd, en de Audi moest een extra pitstop maken om de nodige reparaties uit te voeren.
“Uiteindelijk konden we nog een derde plaats uit de brand slepen”, voegt Bert Longin er aan toe. “Bij PK Carsport staat ‘opgeven’ immers niet in het woordenboek. Als rijder kan je dan niet anders dan ook op elk moment alles te geven. Zo blijven we aan de leiding in de tussenstand.”
Alles geven, dat deden ook Matisse Lismont en Junior Planckaert. Met de BMW M2 CS werden ze na een degelijke race in de TA-klasse als tweede geklasseerd. Voldoende om nog tot de laatste manche van het Belcar Endurance Championship, half oktober in het kader van het American Festival op Circuit Zolder, om de Belcar-titel in de TA-klasse mee te strijden.
Lead generation and business relationships
There is nothing quite like watching a supercar drive at high speeds, around the fastest race tracks in the world. It’s breathtaking and terrifying at the same time, while also being one of the most advanced technological sports in the world.
Would you like to become a part of this world?