Gegokt en gewonnen voor Guelinckx en Longin
Van een bewogen raceweekend gesproken! Peter Guelinckx en Bert Longin wisten dat ze tijdens hun thuisrace in Spa-Francorchamps met de Audi R8 LMS GT2 uit de ateliers van PK Carsport goed voor de dag moesten komen. Het weekend begon goed, en Peter Guelinckx veroverde voor de eerste race de pole in Pro-Am.
“Bij de start kon ik goed aansluiten achter de leidende KTM”, analyseert Guelinckx de eerste van twee confrontaties. “Een paar ronden lang volgde ik in zijn spoor, maar daarna beperkte ik de risico’s. Ten eerste omdat onze directe titelconcurrent, de High Class Audi, ver achterop lag, en ten tweede omdat ik wist dat Bert in de tweede wedstrijdhelft de achterstand op de leider zou goedmaken.”
Zo gezegd, zo gedaan. Als één van weinige Pro-rijders dit weekend bleef Longin foutloos in de slotfase van de eerste race, waardoor de rood-zwarte Audi van PK Carsport voor de derde keer dit seizoen zegevierend over de streep kwam. Guelinckx en Longin wisten zo hun deficit in de tussenstand met meer dan de helft te reduceren. Maar het lastigste moest nog komen...
“Toen we de wagen een uur voor de start van de tweede race lieten warmdraaien, bleek de motor niet naar behoren te functioneren”, doet Longin het relaas. “Bleek er een klepveer stuk. Over en uit, zou je denken. Maar samen met team manager Anthony Kumpen hebben Peter en ik de hoofden bij elkaar gestoken en besloten om het er toch maar op te wagen.”
“Het had een duur gokje kunnen zijn”, vult Guelinckx met een grimas aan. “Want de motor kon elk moment in de soep draaien. Door laag in toeren te blijven en eigenlijk maar op 60-70 procent van de mogelijkheden te rijden probeerden we dat risico zoveel mogelijk te beperken. Eerlijk waar, het is het ergste wat ik ooit op een racecircuit heb moeten doormaken.”
Longin en Guelinckx maakten met hun lage tempo absoluut geen kans om met de concurrentie te strijden, maar die concurrenten maakten het zichzelf meer dan moeilijk. Schuivers, lekke banden, uitslaande brandjes: het zorgde er voor dat het PK Carsport-duo uiteindelijk de punten van de derde plaats in Pro-Am mocht incasseren.
“Hadden we niet gereden, dan was ons kampioenschap voorbij”, vat Guelinckx samen. “Aan de ene kant is het spijtig dat we dat probleem hadden – we hadden beide races kunnen winnen – maar aan de andere kant zijn we wel beloond voor de risico’s die we hebben genomen.”
Guelinckx en Longin tellen nu 14 punten achterstand op kampioenschapsleiders Fjordbach en Patterson. Met nog één meeting en twee races te gaan – begin oktober op Circuit Paul Ricard – hebben ze hun lot in eigen handen.
“Twee keer winnen en de titel is voor ons”, weet Longin. “Als ik zie hoe onze concurrenten hier onder de druk fouten hebben gemaakt, dan weet ik absoluut zeker dat dat de mogelijkheden behoort. We zullen er in ieder geval vol voor gaan.”
Lead generation and business relationships
There is nothing quite like watching a supercar drive at high speeds, around the fastest race tracks in the world. It’s breathtaking and terrifying at the same time, while also being one of the most advanced technological sports in the world.
Would you like to become a part of this world?