Guelinckx en Longin grijpen net naast Europese titel
Tijdens de laatste meeting van de Fanatec GT2 European Series op Circuit Paul Ricard waren Peter Guelinckx en Stienes Longin met hun Audi R8 LMS GT2 van PK Carsport tot een paar minuten van het eind van de slotrace virtueel Europees kampioen. Een late tijdstraf liet echter alles in duigen vallen. Maar de PK Carsport-troepen richten zich nu al op de volgende dubbele uitdaging: het behalen van de Belcar- en NASCAR-titels, volgende zondag op Circuit Zolder.
Dat de editie 2023 van de Fanatec GT2 European Series een spannende ontknoping zou kennen, was eigenlijk al op voorhand geweten. Peter Guelinckx en Stienes Longin telden voor de start van het weekend slechts twee punten achterstand op de leiders in de tussenstand. Na een mindere eerste race op zaterdagochtend liep dat deficit op tot zeven punten, maar dat sloeg Peter Guelinckx en Stienes Longin niet uit hun lood.
In de tweede race haalden Longin en Guelinckx nog eens alles uit de kast. Met resultaat: op enkele minuten van het einde van de vijftig minuten durende race lag Peter Guelinckx op een mooie tweede plaats, voldoende voor het behalen van de Europese titel. Maar toen kwam het harde verdict van de wedstrijdleiding: de verplichte pitstop halverwege de race bleek acht tienden van een seconde te kort geweest te zijn. De Audi met het nummer #1 kreeg tien seconden tijdstraf, verloor ook nog een plaatsje op de piste en werd uiteindelijk als vijfde geklasseerd. Weg Europese droom.
“Nu mag je één keer per weekend die verplichte pitstoptijd met minder dan een seconde inkorten”, aldus Stienes Longin, die samen met Peter Guelinckx uiteindelijk als derde finishte in het kampioenschap. “Blijkbaar was dat bij ons ook al in de eerste race het geval, hoewel de stewards ons daar geen melding hebben van gegeven. Nu, het zij zo. We hebben er hard voor gestreden, en uiteindelijk niet gewonnen. Ook dat hoort bij het racen.”
“Het was eigenlijk al straf dat we in de laatste race nog om de titel konden strijden”, voegt de Leuvenaar er aan toe. "We hadden in de loop van het seizoen een paar nulscores, onder andere omdat we een keer een wiel verloren. Desondanks deden we tot het eind mee om de titel.”
“Ook al omdat we dit jaar vier races wisten te winnen, meer dan gelijk wie”, vult Peter Guelinckx aan. Guelinckx, die familiaal een zware periode doormaakt, was na afloop best geëmotioneerd. “Door de omstandigheden was dit niet mijn beste weekend, maar toch leken we naar de titel te kunnen rijden. Toen dat niet bleek te lukken, heb ik de laatste twee ronden met tranen in de ogen gereden. En toch… dit was een fantastisch seizoen. De PK Carsport-jongens leverden ook dit weekend opnieuw uitstekend werk.”
En azen nu al op revanche. Dat kan volgend weekend op Circuit Zolder, als de finales van NASCAR Whelen Euro Series - met Anthony Kumpen als titelkandidaat – en het Belcar-kampioenschap worden verreden. Bij laatstgenoemde race over twee uur krijgen Stienes Longin en Peter Guelinckx het gezelschap van Bert Longin. Ondanks een comfortabele voorsprong van 33,5 punt wil die het vel van de spreekwoordelijke beer nog niet verkopen.
“Ik ben ooit met een grotere achterstand aan de Belcar-finale begonnen en wist Anthony Kumpen toen toch nog te kloppen. Het was meteen de start van een samenwerking die al bijna 25 jaar duurt”, lacht Longin. “Om maar te zeggen dat we ons volledig moeten focussen en geen stommiteiten mogen begaan. Slim en sluw rijden dus. De concurrentie zal niet min zijn, maar we hebben het allemaal in eigen hand. Ik kijk er al naar uit.”
Lead generation and business relationships
There is nothing quite like watching a supercar drive at high speeds, around the fastest race tracks in the world. It’s breathtaking and terrifying at the same time, while also being one of the most advanced technological sports in the world.
Would you like to become a part of this world?