“Tevreden met het verloop van het weekend”
Met een tweede plaats in de tweede race van de tweede meeting van de Fanatec GT2 European Series 2023 wisten Peter Guelinckx en Stienes Longin hun titelkansen gaaf te houden. Nochtans was de Red Bull Ring niet meteen het meest geschikte circuit voor hun PK Carsport Audi R8 LMS GT2…
“Dat mag je wel zeggen”, bevestigt Stienes Longin. “Spielberg ligt 677 meter boven de zeespiegel en dat is in het nadeel van wagens met een atmosferische motor, zoals onze Audi. Wagens met een turbo, zoals de Mercedes en de KTM, halen daar hun voordeel uit, en dat was vooral op de rechte stukken te merken."
Omdat de Red Bull Ring net een circuit is dat bestaat uit een aaneenschakeling van rechte stukken viel dat nadeel vooral in de kwalificaties vast te stellen: de gele bolide met het nummer 1 op de flanken moest beide races van op de derde startrij beginnen.
In de races verliep het echter vlotter. “In de start van de eerste wedstrijd wist ik meteen wat plaatsen te winnen”, aldus Peter Guelinckx. “Zo kon ik Stienes van op een mooie uitgangspositie aan de tweede wedstrijdhelft laten beginnen.”
Want ondanks het feit dat ze verplicht een langere pitstop moesten afwerken – het gevolg van de zege bij de vorige meeting in Monza – wist Stienes Longin toch om de derde plaats te strijden, tegen de Audi van Anthony Beltoise.
“Niet dat ik daar per sé langs moest, want ik wist dat hij een straftijd zou krijgen”, legt Longin uit. “Maar kort voor het eind kwam de safety car voorrijden. Dat zorgde er niet alleen voor dat we opnieuw bij de leiders konden aansluiten, maar ook dat de KTM van Kofler onder mijn achtervleugel kwam te zitten. We kregen nog één ronde onder groen, en ik merkte dat de KTM snel op me naderde. Ik moest dus proberen voorbij Beltoise te geraken. En daar liep het mis. Ik kwam bij het uitremmen iets te breed uit, moest even door de grindbak, en viel terug naar zes.”
Door de straf voor Hassid-Beltoise werd dat nog een vijfde plek, maar het gevoel dat er meer had ingezeten, bleef toch een beetje hangen. Een gevoel dat in de tweede race – amper vier uur na de eerste afgewerkt – werd bevestigd. Longin werkte een foutloze openingsstint af, en Peter Guelinckx kon na de rijderswissel als derde de pitstraat uitrijden. Een derde plek die na het passeren van de Audi van Doppelmayr al snel de tweede werd.
“Tuurlijk had ik graag nog de leidende KTM bijgehaald”, stelde Guelinckx nadat hij als tweede was afgevlagd. “Maar die auto’s waren hier door de hoogte en de warmte zo in het voordeel dat daar geen beginnen aan was. Ik legde me dan maar toe op het achter mij houden van de veel meer ervaren Henry Hassid, en daar ben ik in geslaagd. Ik denk dat dit één van de beste raceweekends uit mijn nog jonge carrière was. Maar het moge duidelijk zijn dat we gezien het niveau van de concurrentie geen steken zullen mogen laten vallen.”
“Ja, ik ben over het algemeen gesproken ook tevreden over het verloop van het weekend”, besluit Stienes Longin. “Er had in de eerste race misschien wel een podium in gezeten, dat klopt. Maar ik moest in die slotronde iets proberen. Goed, we staan nog altijd derde in de tussenstand. Als we rekening houden met het verplichte schrapresultaat zelfs maar op een handvol punten van de leiders. Dat belooft.”
De volgende meeting van de Fanatec GT2 European Series wordt op 16 en 17 juni in het Franse Dijon afgewerkt. Vooraf – volgend weekend al – gaan Peter en Stienes samen met Bert Longin in de PK Carsport Audi aan de slag op Spa-Francorchamps, voor de tweede manche van het Belcar Endurance Championship.
Lead generation and business relationships
There is nothing quite like watching a supercar drive at high speeds, around the fastest race tracks in the world. It’s breathtaking and terrifying at the same time, while also being one of the most advanced technological sports in the world.
Would you like to become a part of this world?